Rondreis door Canada - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Jiska Vrijlandt - WaarBenJij.nu Rondreis door Canada - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Jiska Vrijlandt - WaarBenJij.nu

Rondreis door Canada

Blijf op de hoogte en volg Jiska

11 Mei 2015 | Nederland, Lelystad

Hey lieve allemaal,

Hier is dan mijn laatste verslag van mijn Canada avontuur! De laatste twee weken heb ik heerlijk door Canada gereisd, heb ongelovelijk veel gezien (zal dus wel een lang verslag worden) en wonder boven wonder heb ik heerlijk zonnig (soms zelfs warm) weer gehad :o. Op donderdag 23 april ging ik eerst mijn 'autootje' in Vancouver ophalen zodat ik vrijdag ochtend mijn roadtrip vroeg kon beginnen. Bij het verhuurbedrijf aangekomen vertelden ze dat ze de auto die ik had besteld niet hadden dus dat ze me gratis zouden upgraden naar een SUV, whoehoei! Gelijk maakte ik me geen zorgen meer om het pakken van mijn spullen want had nu genoeg ruimte. Voelde me wel vet stoer; zo'n klein meisje, zo'n grote auto :D. Terug in Whistler heb ik toen een poging gedaan tot spullen pakken maar het meeste ging gewoon zo de auto in (had wel veel te veel, maar dat was een latere zorg). 's Avonds kwamen er nog wat vrienden langs en ook begon het ineens spontaan te sneeuwen (dat was sinds begin januari op die hoogte niet meer gebeurd). Iedereen begon dus gelijk te grappen dat ik niet weg mocht maar de volgende dag gewoon mee de berg op moest.

Vrijdag morgen was het dan zo ver. Na al mijn spullen in de auto gezet te hebben, heb ik afscheid van Whistler genomen. Ook 's ochtends was het nog aan het sneeuwen, dus begon goed. Al gauw klaarde het gelukkig op en kon ik echt genieten van het mooie uitzicht om me heen. Na een tocht van 9 uurtjes rijden kwam ik aan in Jasper, een mooi natuurgebied! Daar ben ik gelijk naar het hostel gegaan en heb ik 's avonds lekker rustig aan gedaan.

Op zaterdag ben ik lekker bij tijds de deur uitgegaan zodat ik zoveel mogelijk van Jasper kon bekijken. Ik ben eerst een wandeltocht bij de Maligne Canyon gaan maken. Je kan die tocht op verschillende plekken beginnen, maar ik besloot om hem helemaal te doen en volgens mij was ik de enige. Dat maakte het op het begin wel spannend want ik had geen flauw idee of er wilde beesten zaten en ze vertelden me bij het informatie centrum dat zolang je geluid / lawaai bleef maken de beesten wel op afstand bleven. Dus begon ik maar te klappen, lalalala te zingen en te trommelen op mijn camera. Na een paar seconden voelde ik me al een idioot dus besloot maar om extra goed om me heen te kijken. Gelukkig kwam ik na 20 minuten op een gedeelte waar meer mensen aan het wandelen waren dus kon ik me eindelijk ontspannen. Vanaf daar begon ook het mooiste gedeelte van de wandeling. Kwam langs mooie watervallen, over mooie bruggetjes en het zonnetje begon heerlijk te schijnen. De route eindigde in de canyon, die heb ik ff bekeken en daarna ben ik weer terug gewandeld naar de auto. Vervolgens wilde ik naar het medicine lake (dat is een meer dat leegloopt in de winter om vervolgens in de zomer weer vol te lopen door de gesmolten sneeuw van de bergen in de omgeving). In eerste instantie reed ik er voorbij, dacht alleen maar: wat lelijk die lege vlakte, maar wat een mooie achtergrond). Vervolgens kwam ik bij het Maligne lake uit, waar ik ook heen wilde, dus besefte dat die lege vlakte het Medicine lake was. Ben daar dus op de terugweg nog even gestopt. Het Maligne lake zag er prachtig uit, maar was nog bevroren. Heb er dus maar even opgestaan. Daarna ben ik naar Lac Beauvert gegaan, dat is een prachtig mooi blauw/turquoise meer waar je omheen kunt lopen. Tenslotte ben ik nog naar old fort point geweest, hier kan je via een wandeling de berg op een mooi uitzicht hebben over Jasper. Weer beneden aangekomen stond er een hele kudde bighorn schapen vlak bij mijn auto te grazen.

Op zondag wilde ik alvast het eerste gedeelte van de Icefield Parkway (weg tussen Jasper en Lake Louise / Banff) bekijken. Ben eerst naar de Athabasca waterval geweest. Dit is een prachtige waterval vlak langs de weg en als je een stukje doorloopt naar beneden kan je ook de canyon zien, erg prachtig. Vervolgens wilde ik naar het Horseshoe Lake, schijnbaar een mooi lake, maar zowel op de heenweg als op de terugweg reed ik er voorbij. Iets verderop kwam ik toen langs het Wabasso meer en om bij dit meer te komen moet je eerst ongeveer 2 km wandelen. Ik had genoeg tijd om dat te doen dus vol goede moed begon ik te lopen. Ik was de enige persoon hier, wat ik niet zo fijn vond en na ongeveer 1,5 km kwam ik vlakbij een omgevallen boom waar veel gekraak onder vandaan kwam. Weet niet wat daar zat, maar ben gelijk omgedraaid. Ben toen maar naar Valley of the five lakes gereden, had online gelezen dat dit vijf prachtig, blauwe meren zijn en dat was zeker zo. Heb erg genoten van hoe mooi het water was! Ben daarna terug in Jasper nog naar Patricia en Pyramid lake geweest maar na de valley of the five lakes was dit niet zo heel interessant.

Op maandag ben ik via de Icefield Parkway naar Lake Louise gereden. Onderweg is er een hoop te zien langs deze weg. Ben om de haverklap gestopt om iets te bekijken. Allereerst zag een zwarte beer langs de weg, vet gaaf! Ben daarna bij de Sunwapta Falls gestopt, een prachtige waterval vlak langs de weg. Vervolgens heb ik een bustour over de Icefield Glacier gemaakt. Was wel interessant om te zien. Daarna reed ik langs de weeping wall, een muur die in de winter helemaal bevroren is waar ze dan ijsklimmen. In de zomer komen er hier heel veel watervallen naar beneden door alle sneeuw die boven op de berg smelt. Ik zag er verder niet zo veel. Mijn volgende stop was bij Peyto lake / bow summit lookout. De bow summit lookout is het hoogste punt langs de Icefield Parkway en er lag dus ook nog sneeuw. In het heerlijke zonnetje ben ik door de sneeuw naar het uitzichtspunt gewandeld en vanaf daar heb je prachtig zicht op het Peyto lake, helaas was ook dit meer nog bevroren. Desondanks was het een mooi uitzichtspunt. Aan het einde van de rit kwam ik nog langs Bow lake en Hector lake (ook nog bevroren) voor ik bij Lake Louise aankwam. Lake Louise was ook nog bevroren maar het ijs was nog zo dik dat je er overheen kon lopen. Ik ben een stukje erop wezen lopen, maar heb vervolgens de rest van het meer vanaf het wandelpad bekeken.

Op dinsdag heb ik lekker de dag doorgebracht in Banff. Banff is vrij toeristisch, maar ook hier is de natuur weer prachtig. Ben eerst met de gondola naar de top van de Sulphur mountain gereden. Vanaf hier heb je prachtig zicht op Banff en op alle bergen rondom dit dorpje. Verder ben ik naar bow river falls geweest en naar de sunshine viewpoint. Vanaf hier heb je prachtig zicht op de bow river falls vana boven en op het Fairmont hotel, dat bijna een kasteel is. Daarna ben ik naar lake Minnewanka gereden en vervolgens heb ik de rest van de middag bij het nabij gelegen meer Two Jacks lekker in het zonnetje gerelaxed. Rondom deze twee meren waren een hoop bighorn schapen die het leuk vonden om de weg te blokkeren, heb ik nog leuke foto's van gemaakt. Tegen het eind van de middag ben ik doorgereden naar Calgary om eindelijk Elka (mijn zus) en haar gezin te bezoeken voor een paar dagen. De laatste keer dat ik hun zag waren mijn neefjes nog twee kleine jochies en nu zijn ze twee heerlijke volwassen mannen. Matthijs (de oudste) stond te koken voor ons, erg lekker! Na eerst met iedereen ff bijgebabbeld te hebben ben ik daarna mijn bed ingedoken, na een half jaar had ik gewoon ff een kamer voor mijzelf, heerlijk!

Op woensdag moest ik eerst helaas afscheid nemen van mijn huurauto, na die teruggebracht te hebben ben ik naar downtown Calgary gegaan om een beetje sightseeing te doen. Ben langs het stampede terrein geweest, beetje door downtown Calgary gelopen, de Calgary tower op gegaan om het uitzicht te bekijken en naar een botanische tuin in de shopping mall geweest. Daarna ben ik via China town naar de metro gelopen om terug te gaan naar 'huis'. 's Avonds zijn wel gezellig met zijn allen uiteten geweest, was heerlijk om zo samen te zijn.

Op donderdag ben ik naar de dierentuin geweest. Er valt best veel te zien in deze dierentuin, dus ben daar aardig wat uurtjes zoet geweest. Later op de middag ben ik via Fort Calgary terug gelopen naar downtown, waar ik via de river walk naar Princes Island gelopen ben. Daar heb ik ff heerlijk in het zonnetje gezeten. 's Avonds ben ik samen met Elka naar een optreden van Peter (mijn zwager) geweest, leuk om hem een keer in het echt te horen spelen! Terug thuis moest ik dan echt eraan geloven: mijn spullen pakken. Ik ging er al van uit dat ik een extra tas moest inchecken dus die had ik al meegenomen. Die tas was alleen iets kleiner dan verwacht. Propvol kwam die nog geeneens tot de helft van het gewicht wat die mocht zijn plus al mijn extra spullen pasten er alsnog niet in. Toen kwam mijn zus met een supergrote hockey tas aan, die ik wel mocht gebruiken. Daar paste alles ruimschoots in :D.

Op vrijdag ben ik met Elka naar drumheller geweest, een stadje die bekend staat om Werelds grootste dinosauriër. We zijn daar ook naar het Royal Tyrell museum geweest. Dit museum is in het bezit van vondsten van sauriërs die in de omgeving gevonden zijn, best interessant. Op de terugweg zijn we nog bij de hoodoo's (zandstenen pilaren) gestopt. Daarna was het tijd om het tweede gedeelte van mijn rondreis te beginnen. Na iedereen gedag gezegd te hebben heeft Elka me afgezet op het vliegveld van Calgary. Van daaruit ben ik naar Toronto gevlogen. Kwam pas om middernacht aan, maar gelukkig werd ik opgehaald door Rachit, een vriend van me waar ik stage mee liep in Amerika. Hij woont op het moment in Niagara Falls, kon me geen betere locatie wensen.

Op zaterdag ben ik gelijk de Niagara Falls gaan bekijken en wow!!! Ik hou sowieso van watervallen, maar deze waren wel erg gaaf. Het zijn twee watervallen; de American falls and de Horseshoe falls. Vooral de Horseshoe waterval was erg indrukwekkend, er zit zoveel power in die waterval dat er gewoon waterdeeltjes weer naar boven komen, leek net een soort mist. Het zonnetje scheen ook weer heerlijk deze dag wat de waterval een nog mooier magisch effect gaf. In het water kon dat weer naar boven kwam kon je de regenboog zien, erg mooi! Wat ook grappig was is dat ik daar twee collega's, Jen en Sarah, vanuit Whistler tegenkwam. Samen met hun heb ik de tour "Niagara Falls behind the scenes" gedaan. Je gaat dan met een lift naar beneden om vervolgens via tunnels achter de waterval terecht te komen. 's Avonds ben ik met Rachit nog terug gegaan naar de Falls. Zodra het donker wordt, worden de Falls belicht.

Op zondag ben ik vooral een beetje rond wezen slenteren terwijl ik van het heerlijke weer aan het genieten was. Heb lekker in een parkje bij de Falls gezeten, ben door de gezellige winkel/entertainment straat gelopen en ben bij Rachit zijn werk langs geweest. Hij werkt in het Crown Plaza hotel daar en dat is het enige hotel met een paar balkonnentjes, wel zes kamers. Vanaf daar heb je prachtig zicht op de Falls, dus Rachit vertelde me dat ik moest doen alsof ik in één van die kamers wilde verblijven, maar dat ik de kamer eerst graag wilde zien. Toen kon Rachit mee naar boven om me de kamer te showen, het uitzicht was inderdaad erg mooi vanaf daar! Vervolgens ben ik ook nog de skylon tower opgeweest om het uitzicht ook nog eens vanaf daar te bewonderen. Nadat Rachit klaar was met werken zijn we naar Niagara-Falls-on-the-lake gereden.

Op maandag was het tijd om verder te gaan met mijn trip, vanaf deze dag ging alles in sneltreinvaart. Wilde zoveel mogelijk ook daar in de buurt zien, wat betekende dat ik veel zou moeten rijden en elke nacht in een andere stad zou moeten overnachten. Ben dus eerst 's ochtends een auto wezen huren, zo groot als mijn auto de eerste week was zo klein was die nu :p. Mijn koffer paste niet eens achterin deze fiat 500c, dus moest de achterbank omlaag. Met de hele auto vol bagage heb ik Rachit gedag gezegd en ben ik opweg gegaan naar Ottawa, de hoofdstad van Canada. Ik kwam daar tegen het eind van de middag aan en voor het eerst deze trip had ik een beetje regen. Maar omdat het zo warm was vond ik dat niet heel erg. Heb toen snel een rondje over de Parliament hill gelopen om de mooie (politieke) gebouwen te bekijken.

Op dinsdag bijtijds opgestaan om alles nog eens rustig te bekijken. Ben terug gegaan naar de Parliament hill waar ik een tour in de peace tower heb gedaan. Helaas was de toren zelf gesloten (dat was eigenlijk de reden waarom ik de tour deed), maar het gebouw zelf was ook erg mooi. Verder ben ik naar de Victoria bridge gelopen, vanwaar je een prachtig zicht hebt op de parliament hill en daarna ben ik nog ff naar het Notre Dame geweest. Ik had toen de meeste bezienswaardigheden in Ottawa wel gezien, dus ben vervolgens naar Quebec gereden. Je merkt hier wel gelijk dat je in een ander gedeelte in Canada bent. Niet alleen is hier alles in het Frans, ook zijn de wegen gelijk een stuk slechter.

Op woensdag ben ik gaan sightseeing door Quebec. Je hebt hier echt het gevoel dat je door Frankrijk loopt. Quebec heeft allerlei oude, mooie gebouwen. Ben langs en over de fortification gelopen, ben lekker door de straatjes van old Quebec gestruind, heb ook hier het Notre dame bekeken en ben verder nog langs het citadel gelopen. Nadat ik ook hier de meeste bezienswaardigheden gezien had ben ik naar Montreal gereden. Gelukkig was dit niet zo'n lange rit dus ben na aankomst gelijk even naar de haven van Montreal gegaan om daar lekker van het zonnetje te genieten.

Op donderdag heb ik eerst een wandeling naar Mount Royal gemaakt, Montreal is vernoemd naar deze berg. Via een hoop trappen kan je naar de top van deze berg klimmen, waar je vervolgens een prachtig uitzicht hebt over Montreal. Daarna ben ik een beetje door (old) Montreal gelopen en ook hier naar het Notre Dame (volgens mij hebben ze die bijna overal in het oosten van Canada) geweest. In Montreal hangt een heerlijk sfeertje en het mooie weertje maakte het nog beter. 's Middags ben ik samen met een Mexicaanse meid naar Toronto gereden, ik had haar al in het hostel in Quebec leren kennen en nu was ze ook in Montreal en opweg naar Toronto dus bood ik haar aan om mee te rijden. En daar was ik heel blij mee, want de rit naar Toronto was erg saai en we kwamen ook nog eens in de file te staan (die er amper zijn in Canada). We kwamen dus pas 's avonds aan in Toronto. We hebben toen een welverdiend wijntje in de bar gedronken.

Op vrijdag had ik maar een paar uurtjes om Toronto te bekijken, maar ik hoorde van iedereen dat er toch niet zoveel te beleven valt in Toronto. En dat klopte wel, behalve de CN tower was er niet veel te doen. Ben die toren uiteraard even opgeweest en dat was de hoogste toren waar ik in Canada naar boven ben geweest. Op een hoogte van 345 meter had ik prachtig zicht op Toronto. Je kon zelfs nog 100 meter hoger gaan, maar het zicht was niet optimaal. Als het helemaal helder is kan je schijbaar de Niagara Fall vanaf de toren zien, maar dat was vandaag niet het geval. Daarna heb ik nog een beetje door Toronto gelopen voor het tijd was om naar het vliegveld te gaan.

Ben nu inmiddels weer thuis, kwam na een vlucht van bijna 8 uur zaterdagochtend om 6:30 op Schiphol aan. Heb helaas niet kunnen slapen in het vliegtuig (ondanks je vliegtabletjes Elka ;p), maar dat kon me gestolen worden zodra ik mijn ontvangstcommittee zag staan. Een groot gedeelte van mijn lieve familie (mijn moeder, Marion, Pim, Hella, Merel, Famke & Guusje) en van mijn lieve vrienden (Timo, Natascha, Ilse, Dorothy & Joost) stonden me zo vroeg al op te wachten. Thnx lieverds, dat was goed thuiskomen!!!

Nu eerst even bijkomen en terug naar reality. Ik heb genoten de afgelopen 7 maanden en hopelijk hebben jullie meegenoten via mijn verslagen. Thnx voor het braaf lezen van ze :D!

• 11 Mei 2015 - 16:16

Mamsie:

Zo, nu is het dus echt definitief afgesloten, je Canadese avontuur!.
    Een groot deel van je belevenissen de laatste 2 weken had ik al van je gehoord, maar toch leuk om het hier nog even precies na te kunnen lezen.
    Wel fijn dat je zulk mooi weer had daar. En nu kun je hier ook al weer buiten genieten van het zonnetje :-0
    Zal wel weer even wennen zijn, weer thuis. Maar voor je het weet heb je je draai weer gevonden en lijkt het net of je helemaal niet weggeweest bent //;-0
    XXX ma

• 11 Mei 2015 - 16:46

Daantje:

Hoi zussie,
    Zal ik dan na al jou verslagen van de afgelopen 7 maanden dan toch eindelijk eens de 1e zijn die reageert?
    Het lijkt er wel op :-D
    Poe dit was inderdaad een heel lang verhaal
    Een mooie afsluiter van 7 mooie maanden in Canada.
    wat heb jij nog veel gedaan en gezien die laatste 2 weken!
    Echt gaaf zeg!
    Trouwens wel heel lekker zeg dat je het 1e gedeelte van je roadtrip in zo" n lekkere ruime auto kon maken,was naderhand natuurlijk inderdaad dubbel afkicken toen je daarna wel een klein bakkie kreeg,maar ja,je hebt het daar ook mee gered,ja toch en da's het belangrijkste!
    Whistler gaf jou dus nog een mooi afscheidsfeestje met zijn sneeuw ;-)
    Haha ik moest wel lachen om je stukje van de wandeling in Jasper,waar je zoveel geluid aan het maken was voor de eventuele wilde beesten
    Kan me wel voorstellen ja,dat je jezelf wel een beetje stom voelt zo
    Gelukkig is alles veilig verlopen op je trekkingtochten,en ben je niet in de situatie gekomen dat er ineens een wild beest voor je neus stond
    Dat was vast wel ff angstig geweest dan......
    Bighorn schapen? Daar heb ik nog nooit van gehoord,maar dat zijn vast hele grote schapen denk ik?
    leuk dat die zo dicht bij je auto waren,daar heb je vast mooie foto's van gemaakt
    Ik denk dat je sowieso wel heel veel hele mooie foto's hebt gemaakt
    Ik ben benieuwd naar de foto's en die kom ik wel eens een keertje bekijken!
    Heel leuk dat je bij Elka en haar gezin bent geweest en dat je daar zo hartelijk bent ontvangen
    Niagara Falls,wow!!! Die heb je dus ook in het echie gezien!
    Mazzelaartje!
    Wat leuk ook dat je die gekke Rachid weer hebt ontmoed
    Was vast gezellig
    En cool dat je door hem de kans kreeg zo' n unieke hotelkamer te bezichtigen!
    Gezellig dat je ook nog een stuk met die Mexicaanse meid had gereden,en ook dat je later nog wat ex- collegaatjes uit Whistler tegenkwam
    Dat heeft de laatste paar weken op sommige momenten toch nog ff wat meer gezelligheid voor je gebracht
    Alleen is ook maar alleen hè :-(

O was het uiteindelijk maar 8 uurtjes vliegen terug naar Schiphol?
    Dat valt nog reuze mee vind ik
    Het is wel een aardige zit natuurlijk,maar naar Joe ben je altijd langer onderweg!

Ik ben blij dat je weer behouden en veilig thuis bent gekomen!
    Ik vind het echt wel heel erg jammer dat ik niet bij het ontvangstcommité op Schiphol erbij kon zijn :'(
    Dit was ook voor het eerst in alle keren dat wanneer je terugkwam van een langdurige reis ik er niet bij was,
    Maar in gedachten was ik er wel bij hoor B-)
    En ik heb zelfs nog met Timo ge bericht die ochtend,omdat hij natuurlijk dacht dat ik er ook bij was,en zijn bus reed niet,dus hij berichte mij dat in de vroege ochtend dat hij er bijna was :-)
    Wat supergaaf hoor dat er zoveel mensen zo vroeg voor jou klaarstonden om je op te wachten op Schiphol
    Dat geeft je inderdaad een warm gevoel van thuiskomen
    hadden ze nog iets geks of leuks in petto voor jou daar? Zoals spandoeken ofzo?
    Of kon je deze keer ( eindelijk) zonder schaamte de ontvangsthal inwandelen?
    Haha wees blij dat ik er niet was,want ik had weer iets geks meegenomen hoor naar Schiphol hahaha :-P
    Nou zussie,nu in elk geval weer lekker wennen aan thuis zijn
    Ik zie jou strakkies wel ff
    Heel veel liefs❤ & Xxx van je zussie Daantje die erg veel Van al jou verhalen hier heeft genoten,maar ook wel weer heel erg blij is dat je weer in de buurt bent :-)
    Doegie lief zussie

Zo en ik heb lekker ook een lang verhaaltje geschreven en ik ben eindelijk ook eens de 1e reactie! Yeah!!! :-D
    Doegie!!!!!!! Xxx <3

• 11 Mei 2015 - 16:53

Daantje:

Hey!!! Potverdorie!! :-(
    Toen ik zo driftig mijn lange epistol aan het typen was is mams er snel voorgekropen met haar reactie!
    Ben ik dus alsnog tweede
    maar wel een hele snelle tweede,haha
    Ach, I can't have it all ;-)